RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu Pemulihan Kelas
Kelas : Tahun 2 Inovatif
Tarikh : 1 April 2013 ( Isnin )
Masa : 1.50pm - 2.50pm ( 1 jam )
Jumlah Murid : 6 orang (4 perempuan, 2 lelaki)
Tajuk : 5 ( Perkataan Suku Kata kv+kv )
Objektif Pembelajaran :
Pada akhir pembelajaran ini, murid dapat :
1.Mengeja dan membunyikan 4 daripada 6 perkataan kv+kv ( kumpulan Gemilang )
2.Menulis 3 daripada 4 perkataan kv+kv berdasarkan gambar dengan betul (kumpulan Gemilang).
3.Meneka nama haiwan yang bermula dengan suku kata awalan kv ( kumpulan
Cemerlang )
4.Memadankan 4 daripada 6 gambar dengan perkataan kv+kv. ( kumpulan Cemerlang )
Penerapan Nilai ;
1.Keberanian 2. Kesyukuran 3. Kasih sayang
Kemahiran Berfikir
- Membanding dan membeza
- Mencirikan
KUMPULAN
|
GEMILANG (PANDAI)
|
CEMERLANG (LEMAH)
|
Tajuk
|
Perkataan kv + kv
|
Perkataan kv + kv
|
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir p&p murid dapat
|
1.Mengeja dan
membunyikan perkataan
kv+kv
|
1.Meneka nama haiwan
yang bermula dengan
suku kata awalan kv
|
2.Menulis perkataan kv+KV
berdasarkan gambar
dengan betul.
|
2. Memadankan gambar
dengan perkataan kv+kv
| |
Pengetahuan Sedia Ada
|
1.Kenal beberapa jenis
haiwan yang biasa dilihat
2.Boleh mengeja
Dan membunyikan suku
kata kv
|
1.Kenal beberapa jenis
haiwan yang biasa dilihat
2. Boleh mengeja suku kata
kv
|
Bahan Bantu Belajar
|
1.Komputer riba ( bunyi
suara haiwan)
2. Kad gambar haiwan
3. Kad gambar (jigsaw
puzzle) permainan
Cantumkan saya
4.Lembaran kerja
|
1.Komputer riba (bunyi
suara haiwan)
2. Kad gambar haiwan
3. Kad suku kata kv
4.Lembaran Kerja
|
LANGKAH / MASA
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
- Guru memainkan bunyi
suara binatang melalui
komputer riba
-Guru meminta murid
menutup mata dan
menggunakan telinga
untuk mendengar bunyi
tersebut
-Guru meminta murid
meneka nama haiwan
yang diperdengarkan
| |
Langkah 1
(10 minit)
|
-Guru menunjukkan kad
gambar haiwan seperti
kuda, pari, rusa,naga ,
nuri dan kera.
-Guru meminta murid-
murid menyebut nama
haiwan yang ditunjukkan.
-Guru meminta murid
bercerita tentang haiwan
tersebut sambil guru
bertanya soalan berkaitan
haiwan tersebut.
| |
Contohnya;
1) Di mana murid-murid
biasa melihat haiwan
ini?
2) Adakah murid-murid
suka/sayang haiwan
tersebut?
| ||
Langkah 2:
Aktiviti kumpulan
(20 minit)
|
- Guru memberikan lembaran kerja iaitu melengkapkan (menulis) perkataan kv+kv berdasarkan gambar dan mewarna gambar
-Guru menyemak jawapan murid yang telah siap
|
- Guru menyediakan beberapa kad suku kata awalan kv di dalam kotak dan meminta murid bergilir-gilir mencabut satu kad
-Murid diminta mengeja dan membunyikan kad suku kata yang dicabutnya
- Murid diminta meneka nama haiwan yang bunyinya sama dengan suku kata awalan kv yang dicabut.
Contohnya:
1. Ke = Kera
2. Ru = Rusa
3. Pa = Pari
4. Ku = Kuda
|
Langkah 3:
Aktiviti kumpulan
(20 minit)
|
- Guru memberikan satu set
permainan ‘cantumkan
saya’ menggunakan kad
gambar (jigsaw puzzle).kepada setiap murid
-Murid yang lebih awal mencantumkan kesemua gambar dan mengeja nama haiwan dalam gambar tersebut dikira pemenang
|
- Guru memberi lembaran
kerja iaitu mewarna dan
memadankan gambar
dengan perkataan kv+kv
yang betul.
|
Penutup
(5 minit)
|
- Guru menulis lirik lagu bunyi haiwan di papan tulis.
Saya ayam, kok, kok, kok, kok, kok´
Saya itik, kwek, kwek, kwek, kwek, kwek´
Saya burung, twit, twit, twit, twit, twit´
Kami bunyi kok-kok, kwek-kwek, twit-twit´
- Guru menyanyi terlebih dahulu dan seterusnya
menyanyi bersama murid- murid.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan